اقدامات انجام شده در راستای توانمندسازی نیروی انسانی کشور در حوزه بیماری های نوپدید و بازپدید
پایگاه تحقیقاتی بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران در روستای اکنلو واقع در شهرستان کبودرآهنگ و در مرز استان های زنجان، کردستان و همدان در سال ۱۳۳۱ و همزمان با اپیدمی طاعون در غرب کشور، تاسیس شد. با شکل گیری این مرکز، تیم های تخصصی انستیتو پاستور ایران توانستند با انجام اقدامات موثر و تحقیقات وسیع بر روی گروه های انسانی در معرض خطر و جوندگان مخزن بیماری، همه گیری های طاعون انسانی را در این منطقه کنترل نمایند. این پایگاه از سال ۱۳۹۳ به عنوان آزمایشگاه مرجع کشوری طاعون، تولارمی و تب کیو تعریف شده است و فعالیت هایی را برای پایش میدانی بیماری های نوپدید و بازپدید (عمدتا باکتریایی زئونوز) انجام می دهد.
مرکز تحقیقات بیماریهای نوپدید و بازپدید نیز با مجوز شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال ۱۳۹۵ جهت گسترش پژوهش و آموزشهای مرتبط با بیماریهای عفونی نوپدید و بازپدید و پایش، تشخیص و کنترل این دسته از بیماریها در کشور شکل گرفت.
بخش اپیدمیولوژی و آمارزیستی انستیتو پاستور ایران، که در سال ۱۳۲۵ تاسیس شده است، نیز از سال ۱۳۹۴ دارای آزمایشگاه پایش بیماری های نوپدید و بازپدید در چارت تشکیلاتی انستیتو پاستور ایران می باشد که تمرکز تحقیقات آن بر بیماری های نوپدید و بازپدید زئونوز می باشد.
از سال ۱۳۹۰، پایگاه و مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید و بخش اپیدمیولوژی دوره های آموزشی ملی و بین المللی متعددی را در حوزه بیماری های نوپدید و بازپدید برای مدیران و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی کشور و متخصصانی از بیش از ۴۰ کشور برگزار کرده است که شامل موارد زیر بوده است:
برگزاری ۱۳۵ نشست/ همایش یا سمپوزیوم علمی
برگزاری ۲۵ کارگاه/دوره آموزشی
برگزاری ۸ کارگاه بین المللی
برگزاری ۷ اردوی علمی
مشارکت علمی در ۲۲ نشست/ همایش
همچنین ۱۱ کلیپ آموزشی در این حوزه تهیه شده است.
در فایل زیر به مرور فعالیت های پایگاه و مرکز تحقیقات بیماریهای نوپدید و بازپدید و آزمایشگاه پایش بیماری های نوپدید و بازپدید بخش اپیدمیولوژی انستیتو پاستور ایران برای توانمندسازی اعضای هیات علمی، مدیران، محققان و کارشناسان بهداشتی در حوزه بیماری های نوپدید و بازپدید پرداخته شده است.
لینک :
https://akanlu.pasteur.ac.ir/uploads/11/2025/Jan/01/Educational%20activity.pdf
نظر دهید